dzieci otwarte na świat
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_19dbce510e99430bbd53d7e010be4a7c.jpg/v1/fill/w_72,h_84,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_19dbce510e99430bbd53d7e010be4a7c.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_c921790dee334fc68d584fda5684a0b0.jpg/v1/fill/w_75,h_84,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_c921790dee334fc68d584fda5684a0b0.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_a1656eb9b54f4b70a336fc4ce13e8368.jpg/v1/fill/w_75,h_84,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_a1656eb9b54f4b70a336fc4ce13e8368.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_2973ee8a3b914c6fb71372a0ab156f1c.jpg/v1/fill/w_81,h_84,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_2973ee8a3b914c6fb71372a0ab156f1c.jpg)
![unesco_asp_member_asso_schools_network_pol_B.png](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_d285d347e3c04bd0bc10efd9ac610de8~mv2.png/v1/fill/w_146,h_128,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/unesco_asp_member_asso_schools_network_pol_B.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_11bc143c38fb41c8a0c95cf3daf4a044.jpg/v1/fill/w_408,h_108,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_11bc143c38fb41c8a0c95cf3daf4a044.jpg)
pod patronatem Teatru im. St. Jaracza w Olsztynie
Raport z ewaluacji przeprowadzonej w Przedszkolu Artystyczno-Teatralnym "Dorotka" w Olsztynie przez zespół wizytatorów nadzoru pedagogicznego Warmińsko-Mazurskiego Kuratorium Oświaty
w Olsztynie
Statut Przedszkola:
Przedszkole realizuje autorski projekt
eksperymentu pedagogicznego :
Sztuka i twórczość oraz elementy pedagogiki międzykulturowej w procesie kształtowania osobowości dziecka w wieku przedszkolnym.
WSPÓŁPRACA:
1. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Aksjologicznych Podstaw Edukacji, opiekun naukowy: dr Marta Guziuk-Tkacz;Katedra Filozofii
i Antropologii, Instytut Nauk Politycznych;
2. Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP;
3. Światowa Organizacja Studencka AIESEC
4. Olsztyński Teatr Lalek;
5. Liceum Plastyczne w Olsztynie;
6. Polska Akcja Humanitarna;
7. Warmińsko-Mazurska Filharmonia
im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie
8. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
w Olsztynie
9. Biblioteka Publiczna
10. Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie
Projekt objęły Honorowym Patronatem:
-
-
Polski Komitet ds. UNESCO
-
Ambasada Republiki Angoli w Polsce
-
Ambasada Republiki Indonezji w Polsce
-
Ambasada Meksyku w Polsce
-
Ambasada Republiki Południowej Afryki
w Polsce -
-
Przedszkole realizuje podstawowe cele, zapisane
w Akcie Konstytucyjnym UNESCO; uczestniczy
w programach proponowanych przez UNESCO, koncentruje swoją pracę wokół problemów edukacji dla pokoju, praw człowieka, tolerancji, różnorodności kulturowej, ekologii, edukacji artystycznej: (muzycznej, plastycznej i teatralnej.
CHARAKTERYSTYKA I ROZWÓJ
Idea programu- koncepcja dydaktyczno-wychowawcza
Podstawowym założeniem programu jest
"Wychowanie przez sztukę oraz edukacja do tolerancji w procesie kształtowania osobowości dziecka
w wieku przedszkolnym"
-
tworzenie optymalnych warunków do rozwijania otwartości i tolerancji dziecka poprzez elementy wielokulturowe
-
wyeksponowanie roli sztuki jako integralnej części programu edukacji przedszkolnej
-
stwarzanie sytuacji zapewniających rozwój różnorodnych form ekspresji poprzez wspieranie działań twórczych dziecka w różnych dziedzinach aktywności (teatr, muzyka, plastyka, literatura)
-
kształtowanie postaw prospołecznych, bazujących na poszanowaniu godności istoty ludzkiej, otwartości, tolerancji, rozumienia i szanowania innych
-
zapobieganie powstawaniu takich postaw jak: ksenofobia, rasizm, uprzedzenie poprzez transfer negatywnych wzorców kulturowych
-
prowadzenie działań na rzecz integracji dzieci pochodzących z różnych grup społecznych , uczenia szacunku dla odmiennych kultur oraz świadomego uczestnictwa w życiu społecznym
-
wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka
z uwzględnieniem jego cech indywidualnych oraz uczenie postaw sprzyjających procesowi zdobywania różnorodnej i potrzebnej wiedzy -
rozwijanie umiejętności interpersonalnych, odnajdowanie swego miejsca w grupie, podkreślania swej wartości, ale
i poszanowania innych -
angażowanie rodziców w procesy dydaktyczne i rozwój autentycznej współpracy środowiskowej
-
poznanie specyfiki swojego środowiska , współuczestnictwo w działalności wspólnoty lokalnej
-
uwrażliwienie na sztukę, pobudzanie dzieci do działań artystycznych (rozwijanie zdolności aktorskich, recytatorskich, plastycznych, tanecznych), akcentowanie potrzeby współdziałania w zespole w procesie tworzenia wspólnego dzieła scenicznego, rozwijanie odpowiedzialności i rzetelności
-
budzenie zainteresowania teatrem, wyzwalanie w dziecku możliwości kreacyjnych poprzez zabawy ogólnorozwojowe, gry dramowe, zdobycie ogólnej wiedzy teoretycznej dotyczącej teatru, niezbędnej do realizacji własnych przedstawień i głębszego odbioru oglądanych spektakli profesjonalnych teatrów
-
wyposażenie dziecka w umiejętności, które umożliwią mu amatorską działalność teatralną: właściwa dykcja, wyrażanie uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mimikę.
-
Przedszkole realizując program wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka poprzez wychowanie przez sztukę objęte zostało patronatem Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Istotą tego programu jest wyeksponowanie roli sztuki jako integralnej części programu edukacji przedszkolnej, dążenie do tego, by uczynić przedszkole miejscem, w którym dokonywałby się rzeczywisty rozwój osobowości dziecka, a może on być tylko wtedy , gdy każde dziecko będzie mogło znaleźć w przedszkolu warunki do swobodnego samowyrażania się w różnych dziedzinach swego życia i twórczości. Najważniejsze miejsce
w różnorodnych formach swobodnej ekspresji włączonej w proces nauczania i wychowania, zajmuje ekspresja artystyczna: teatr, malarstwo, plastyka, muzyka, literatura.
![](https://static.wixstatic.com/media/2a532d_fce6971fc0924689ad7bd4a5be243206.jpg/v1/fill/w_541,h_663,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2a532d_fce6971fc0924689ad7bd4a5be243206.jpg)
Sztuka i twórczość oraz elementy pedagogiki międzykulturowej w procesie kształtowania osobowości dziecka w wieku przedszkolnym - to temat projektu realizowanego w Przedszkolu DOROTKA.
Podstawowym jego założeniem jest WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ ORAZ EDUKACJA DO TOLERANCJI NA WSZELKĄ ODMIENNOŚĆ. Jest to program stanowiący podstawę otwartości i dialogu wznoszący się ponad uprzedzenia i stereotypy etniczne, realizowany poprzez tworzenie
i wdrażanie zagadnień z poznawaniem INNYCH. Program dostarcza wiedzy o inności w odniesieniu do tradycji, różnic środowiskowych, kulturowych, etnicznych, wyznaniowych
i rasowych, kierowanie się szacunkiem do siebie i innych, akceptacją inności oraz wrażliwości na drugiego człowieka.
W dzisiejszym społeczeństwie każda jednostka, zarówno ta, reprezentująca kulturę dominującą, jak i ta, należąca do mniejszości kulturowej, funkcjonuje w świecie, który jest wielokulturowy.
Program wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka
w wieku przedszkolnym realizowany w Przedszkolu Artystyczno - Teatralnym "Dorotka" dotyczy:
-
kształtowania umiejętności twórczego myślenia
i autokreacji-
rozwijania uczuciowości, empatii, wrażliwości
i altruizmu -
rozwiązywania konfliktów intra i interpersonalnych
-
samorealizacji
-
podmiotowego traktowania siebie i drugiego człowieka
-
asertywności
-
wychowania estetycznego w aspekcie kształtowania umiejętności rozumienia i odbioru sztuki
-
kształtowania wrażliwości estetycznej
-
nabywania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych, oraz umiejętności pokonywania problemów, barier i porażek
-
uczenia się własnej kultury i kultury innych
-
poznawania przyczyn i motywów postępowania ludzi
z innych kultur -
nabywania wiedzy w zakresie podobieństw i różnic pomiędzy kulturami
-
wdrażania do prowadzenia dialogu, w którym znajdą miejsce różne poglądy wyrażane bez lęku i obaw
-
kształtowania postaw otwartości wobec inności, tolerancji, zrozumienia, chęci poznawania i współpracy, wytwarzania zaangażowania u wychowanków poprzez fascynację innymi kulturami i ludźmi
-
przygotowania do interakcji z przedstawicielami innych kultur
-
przezwyciężania tendencji do zamykania się w sferze własnych wartości własnego kręgu kulturowego na rzecz otwarcia i zrozumienia innych, poszanowania dla różnic i traktowania ich jako czynnika rozwojowego
-